Header Lekkere Trek

Soms heb je zo’n zin in een vette hamburger met friet of een lekker stuk boterkoek. Niet dat je honger hebt, maar gewoon lekkere trek. En dat terwijl je probeert gezond te doen! Ik ben zelf ook wel zo iemand. (…of een lekkere chocoladetaart of een broodje kroket, yum!) Om geen spijt te krijgen na weer een chocoladereep te hebben gekocht zijn hier tips om lekkere trek te weerstaan.

Honger VS Trek

1.Check: honger vs trek

Heb je nou lekkere trek of is het toch honger? Het verschil tussen de twee is dat je bij honger echt behoefte hebt aan eten en bij trek heb je voldoende gegeten, maar gewoon zin in iets lekkers. Hoe check je dit? Denk aan iets dat je eigenlijk niet echt lekker vind, maar ook niet vies. Bij mij is dat bijvoorbeeld een droge boterham, cracker of een appel. Heb je daar zin in? Dan is het waarschijnlijk honger. Heb je daar geen zin in, maar wil je gewoon iets vettigs of iets zoets? Dan is het lekkere trek! En aan lekkere trek hoef je niet toe te geven.

 

2.Water drinken

Soms kan je lichaam je misleiden. Dan denk je dat je honger hebt, maar eigenlijk is het gewoon dorst. Zo kun je je volproppen met snacks terwijl je het niet eens echt wilt. Gelukkig is dit dus makkelijk op te lossen met wat water! Ook als je geen dorst hebt helpt het om water te drinken, zo vul je namelijk je maag. Thee is ook een goede oplossing!

Water

3.Eet voldoende

Als je voldoende eet op een dag is de kans kleiner dat je lekkere trek krijgt. Sla dus geen maaltijden over en zorg dat je genoeg (gezonds!) eet. Ook kan het helpen om je maaltijden wat meer over de dag te verdelen. Eet bijvoorbeeld tussen de middag een boterham minder en wat meer fruit later op de middag. Zo krijg je minder honger in de loop van de dag.

 

4.Zoek afleiding

Soms eet je gewoon omdat je je verveelt. Als je lekker op de bank zit niets te doen pak je er al snel een snack bij. De oplossing kan dus zijn dat je gewoon iets moet doen! Ga een serie kijken, een boek lezen, lekker in bad zitten of iemand bellen, maar zorg ervoor dat je je niet verveelt en dat je niet aan eten denkt.

Activiteit

5.Poets je tanden

Als je lekkere trek hebt is het slim om je tanden te poetsen. Wanneer je je tanden poetst is het natuurlijk zonde om te gaan eten, want dan moet je daarna wéér je tanden poetsen. Bij mij helpt dit ’s avonds erg goed, wanneer ik zin heb in een zak chips. Dan poets ik mijn tanden, ga ik op bed serie kijken en omdat ik dan écht te lui ben om opnieuw mijn tanden te gaan poetsen eet ik ook niks meer. Superhandig!

 

6.Snack gezond

Als je dan écht niet van je trek afkomt, snack dan gezond! Pak in plaats van een zak chips een bakje fruit of in plaats van een koek een rijstwafel met honing. Kan ook hartstikke lekker zijn! Natuurlijk is lekker ongezond snacken soms ook heerlijk, maar houd jezelf in de gaten. Zeg bijvoorbeeld dat je één dag in de week ‘vals mag spelen’ met ongezonde snacks.

Bakje fruit

 

Succes met het bedwingen van je lekkere trek!

 

Hoe Weersta Je Lekkere Trek

Facebookyoutube

Written by Lisa ter Horst

Hoi! Ik ben Lisa en met veel plezier maak ik Koffie met Peper. Niet het pittige drankje, maar de leuke spicy blogs. Ik vind het geweldig om te schrijven en ik hoop dat jullie er plezier aan beleven om te lezen. Ik ben net begonnen met deze blog en ik...
Read more

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.